HIJAB: Kjære Karita. Ser du virkelig ikke hvor gammelmodig og arrogant du tilnærmer deg norske muslimske kvinner? Du krever at «våre nye landsmenn respekterer norske kvinner og kvinnebevegelsen sitt genuine og sterke engasjement for at alle kvinner uansett hudfarge, religion og nasjonalitet skal likestilles 100% med menn».
HIJAB: Kjære Karita. Ser du virkelig ikke hvor gammelmodig og arrogant du tilnærmer deg norske muslimske kvinner? Du krever at «våre nye landsmenn respekterer norske kvinner og kvinnebevegelsen sitt genuine og sterke engasjement for at alle kvinner uansett hudfarge, religion og nasjonalitet skal likestilles 100% med menn». (Denne artikkelen er publisert i Aftenposten. Islam.no publiserer den her etter tillatelse fra forfatteren.) |
For det første: Vi henvender oss vel ikke i første rekke til «nye landsmenn», men til unge kvinner som er født og oppvokst i Norge. For det andre: 100% likestilling høres unektelig bra ut. Men det er vel et faktum at vi her i Norge har et stykke igjen til vi kommer dit. For det tredje: Er det viktigere å respektere deg og den bevegelsen du føler deg som en del av enn å respektere en hvilken som helst kvinne i Norge, også hun som har røtter i andre deler av verden? Respekterer du disse ungdommenes pionerarbeid for å skape seg en identitet der de prøver å ta vare på det beste fra den mangfoldige påvirkning de er blitt utsatt for under sin oppvekst? Lytter du når de beskriver sine erfaringer? Vet du bedre enn dem hvorfor de har valgt å ha på seg hijaben sin? Du tolker hijaben som «et instrument for at kvinner fortsatt skal være mannens seksualobjekt og eiendom». Ser du ikke at nordmenn med et mer kritisk blikk på den norske kvinnerollen kan finne på å tolke nettopp det norske kvinneidealet som særdeles undertrykkende og objektifisert. Når du og jeg svir av en til to tusenlapper hos frisøren annenhver måned, eller er motstrebende tilskuere til at våre døtre lar kirurger perfeksjonere deres utseende, kan det være at noen ser på dette som et uttrykk for at «kvinner fortsatt skal være mannens seksualobjekt»? Kan det til og med være at noen mener hijaben kan beskytte dem mot nettopp vår kulturs sykelige utseendefokus? Eller at mens du synes det er relevant å sidestille hijab med omskjæring, ser de et mye sterkere slektskap mellom omskjæring og plastisk kirurgi? Jeg bare spør. Men det gjør ikke du. Hvis du føler at du trenger noen nye samtalepartnere, formidler jeg gjerne kontakt! |