| SiteMap 
Bønnetider for Oslo: Fajr: 06:31 - Soloppgang: 09:14 - Dhuhr: 12:23 - Asr: 13:48 - Solnedgang: 15:13 - Isha: 17:56 - Andre byer?
Dagen i dag
Søndag 17.12.2017
28. rabi' awwal 1439 h.
Flere begivenheter?

Korandatabasen

Koranvers
K. 7:59: Vi sendte Noa til sitt folk, og han sa: «Hør mitt folk! Tjen Gud! Dere har ingen annen Gud enn Ham! Jeg frykter at en svær dags straff vil ramme dere!»
Andre vers?

En hadith:

 
 Anas (raa) sa at profeten (fvmh) sa: ingen av dere er helt troende før dere ønsker for deres bror det dere ønsker for dere selv.

[Al-Bukhari og Muslim] Les flere hadith.

 

Annonse

Annet


Sami Yusuf har sluppet en ny singel ”Asma Allah,” sammen med en musikkvideo. Sangen og videoen er enkel, men genial i sin utførelse. Sangen uttrykker Allahs ulike egenskaper og videoen viser mangfoldet i skapelsen representert av ulike mennesker som alle er under Guds åsyn. Sami lar mennesker av alle slag uttrykke hvert navn lydløst og hengivent sammen med han. Diskuter artikkelen her.
 
Oppriktige ansikter av eldre, piker, gutter, menn, kvinner med hijab og kvinner uten hijab, hvite, svarte og gule ansikter passerer revy over skjermen. Den ytre overfladiske ulikheten i menneskenes utseende viskes ut ved at alle påkaller Allahs skjønneste navn med den samme hengivenhet og intensitet.

I første del av videoen er alle hvitkledde mot en hvit bakgrunn. Sami Yusuf lar myke toner reise seg fra et hvitt flygel og stemningen er himmelsk hvit og ren. Tonene og stemmebruken er lett og innsmigrende, og til tider sentimental. Halvveis ut i sangen kommer man til et brått skifte, idet bakgrunnen blir svart, flygelet er svart og folk er svartkledde mens mørke kraftfulle stemmer erklærer Allahs storhet: ”Allahu akbar,” Allah er størst. I overgangen fra sort til hvitt synger Sami Yusuf velsignelser over profeten Muhammad.

Blant Allahs vakreste navn og egenskaper har man kjærlige og barmhjertige navn som ar-Rahman (den Barmhjertige), eller al-Wadud (den Elskende). Majoriteten av navnene som blir uttrykt i sangen er lyse og lette og inngir håp om at Allah er høyt hevet over menneskenes mangler og utilstrekkelighet, og kommer menneskene i møte på alle plan. Den rene hvite bakgrunnen løfter ens tanker opp mot guddommelig lys og renhet og det er nesten som lyden av englenes vingeslag vibrerer stumt i det indre øre.
 
Den hvite og svarte bakgrunnen kan også symbolisere ytterpunktene i menneskenes tilværelse; det gode og det onde. Menneskene i sin variasjon i form og farge representerer alle nyansene i livets fargekart. Sami opptrer selv i hvite, gråe og svarte klær.

Den mørke svarte bakgrunnen minner en på at Allah ikke bare har snille navn som stryker menneskene med hårene. Han har også meget kraftfulle navn som al-Qawi, den Sterke, og andre navn som viser Allahs opphøydhet og uavhengighet. Navnene lærer oss at Allah ikke er bundet av menneskenes ønsker, men at Han i Sin visdom har Sine egne planer med hendelsene som mennesket ikke kjenner til.
Sami Yusuf velger å presentere noen få av disse kraftfulle navn som al-'Adhim (den Veldige), ar-Raqib (Iakttakeren) og Ash-Shahid (Vitnet). Majoriteten av navnene Sami fremfører representerer likevel Allahs milde egenskaper; Han som bønnhører (al-Mujib), Han som tilgir (al-Ghaffar), Han som dekker over feil (as-Sattar), Han som unnskylder menneskelig svakhet (al-Halim); Han som ser (al-Basir), Han som hører (as-Sami) og Han som forsyner menneskene med det man trenger for livets underhold (ar-Razzaq).

Sami er fullstendig klar over vår Ummahs dårlige tilstand. I et oppriktig rop fra hjertet runder han av Asma Allah ved å henvende seg til de av Allahs egenskaper som står til innholdet i hans inderlige bønn. Han ber: ”ya Sattar (Du som dekker), dekk over våre feil”, ”ya Mujib (Du som bønnhører), hør vår bønn”, ”ya Ghaffar (Du som tilgir), tilgi våres synder”.

Gjennom sangen lærer man hvordan man kan henvende seg til Allah ved å anvende Hans navn som står i forhold til innholdet i ens personlige bønn (du’a). Når man vil påkalle et navn setter man på prefikset ”ya” og tar vekk den bestemte formen ”al”, ”al-Mujib” blir til ”ya Mujib.”

Det er her ikke tatt stilling til om musikk og musikkinstrumenter er halal eller haram. Det er ikke tema for denne artikkelen. Målet er å påpeke at musikk kan være et middel for å spre kunnskap om Allah og forene mennesker på tvers av etnisitet og religiøsitet. I dialogens tjeneste er musikk inkluderende og henvender seg til alle som har et musikalsk øre om han er religiøs eller ei.

Sami har blitt kritisert for at han anvender musikkinstrumenter, og lar kvinner uten hijab få plass i videoene sine. Videre for at jenter uttrykker sin henrykkelse ved å skrike og at Saudi arabiske damer besvimer under konsertene hans. Tankene går tilbake til jenters reaksjoner da Elvis beveget for mye på beina og dånte av. Sami Yusuf er ikke herre over det feminine kjønns reaksjoner, det må en hver kvinne styre selv. Sami Yusuf sier selv at han ikke ønsker å være en popstjerne, men vil bare gjøre det han kan best; å lage god musikk og uttrykke sin kreativitet.
Til sitt forsvar resiterer han ofte følgende ord fra profeten (fvmh) sine tradisjoner (hadith): ”Gud er vakker og elsker skjønnhet.” (Sahih Muslim).


Hør Asma Allah, Sami Yusef:
http://www.youtube.com/watch?v=L_Zt7TDNICI&mode=related&search=


Alternative presentasjoner av Allahs 99 navn:
http://www.youtube.com/watch?v=lu_gnI3X5Q8
http://www.youtube.com/watch?v=4MouLzTa1-4
 
Skriv ut siden


Islam i norge
Moské [89]
Halal kjøtt [3]
Organisasjon [5]
Restaurant [5]
Begravelsesbyrå [1]
Forlag [1]
Nettbutikk [1]
Annet [3]
Annonse
Islam-torget
Nyhetsmail
Hvis du vil motta nyhetsmail fra Islam.no, registrer deg her.

Navn:
 
Epost:
 
Annonse
Annonse

Annonse

Siden 17.09.2003 er du gjest nummer:
free page hit counter

Annonse
Islam-torget
Annonse
Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Design by:
Inspiral design