| SiteMap 
Bønnetider for Oslo: Fajr: 05:18 - Soloppgang: 07:35 - Dhuhr: 12:41 - Asr: 15:04 - Solnedgang: 17:28 - Isha: 19:45 - Andre byer?
Dagen i dag
Torsdag 22.02.2018
6. jamad thani 1439 h.
Første hijrah til Habashah (5 f. h) kommer på tirsdag 20.03.2018 (om 26 dager)
Flere begivenheter?

Korandatabasen

Koranvers
K. 2:261:  Det er med dem som gir av det de eier for Guds sak, som med et korn som gir syv aks med hundre korn i hvert. For Gud gir den Han vil mangedobbelt. Gud er storslagen, vis.
Andre vers?

En hadith:

 
 Anas (raa) sa at profeten (fvmh) sa: ingen av dere er helt troende før dere ønsker for deres bror det dere ønsker for dere selv.

[Al-Bukhari og Muslim] Les flere hadith.

 

Annonse

Fred i Koranen

6. mai 2005 - 09:52 - Basim Ghozlan
Koranen snakker både om fred og om krig. Det er beklagelig at enkelte, lett, kan bli lurt av fiendtlige propaganda som presenterer Koranen som "krigshåndbok". Måten dette gjøres på er å sitere tekster fra Koranen og rive dem vekk fra sammenhengen de kommer i. De hopper bevisst over de tekstene som entydig forklarer at krigen i islam bare er tillatt som selvforsvar. Resultatet blir som å hevde at Oslo bare er et sprøyterom, et fengsel og et overvåkingspoliti.
De nevner ikke at USA, israel og mange andre land har et skremmende antall atomvåpen. De nevner ikke heller at Norge har F16 og et selvforsvars apparat! De unnlater å tenke på hvorfor USA lager så mange atomvåpen dersom de ALDRI skal tenke på å bruke dem.

Her skal vi vise, ut fra Koranen selv, hvilken innstilling islam har til fred og hva Koranen mener om krig. Versene nede er bare eksempler. Koranen er ellers full av slike tekster.
Al-Ma’araij 70:5

فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلاً

Så vis vakkert tålmod
I Mekka mens profeten og de troende var utsatt for grov tortur var Koranens budskap klart: Hold ut og vis vakkert tålmod. Koranen lar altså ingen tvil om hvilken metode islam velger. Ord mot ord og argument mot argument. Vold har ingen plass.

Al-Muzammil 73:10

وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلاً

Bær tålmodig det folk sier og hold deg unna dem på en pen måte.
Dette verset, historisk sett, er en av tidligste Koranvers. Profeten får veiledning om å være tålmodig. Hvis folk møter ham med stygge ord eller stygge handlinger, er han oppfordret til å holde ut og ikke svare med samme mynt. Dette er til tross for at hans fiender brukte alle voldelige midler for å stoppe ham.
Al-Furqan 25:52

فَلاَ تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا

Så hør ikke på vantro, men før en drabelig kamp mot dem ved hjelp av den (Koranen).
Ordet ”Jihad” som er oversett her til ”før kamp” kommer for første gang i Koranen (historisk sett). Det betydde å argumentere og føre en ren demokratisk kamp der ord står mot ord. På dette tidspunktet var vold ikke tillatt i islam. Ikke i selvforsvar engang.

Al-Furqan 25:56

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا

Vi har bare sendt deg som gledesbudbringer og advarer.
Tidlig i Mekka forklarte Koranen hva profetens rolle er. Han er bare en gledesbudbringer og advarer. Dette betyr i praksis at han kun hadde ordet som våpen og kampen mot avgudsdyrking var en meget sivilisert kamp (ord mot ord og argument mot argument). En slik tankegang ble forkastet av mekkanerne.
Al-Anbiya’ 21:107

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

Vi har sendt deg [kun] som en nådebevisning til alle verden [verdenene]
Når profetens stilling er kun å være nådebevisning, vil alle menneskelige verdier være inkludert i hans budskap. Han er "nåde" både til mennesker, dyr og alt annet i denne verden.

Al-Fat-h (Seieren) 48:01

إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا

Vi har visselig gitt deg en åpenbar seier.
Denne seieren Koranen prater om er ikke noe annet enn en fredsavtale som profeten undertegnet med Mekka-folket i år 8 h (etter hijrah). Dette viser islams syn på krig og fred og er entydig når det gjelder hva islam foretrekker.

Al-Insan 76:9

وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلاَ شُكُورًا

De gav mat til den fattige, den foreldreløse og den fangen, selv om de trengte den,
Vi bespiser dere for Guds skyld og vi ønsker verken gjengjeldelse eller takk fra dere.

Koranen forteller om de gode troende og nevner deres egenskaper. Blant annet nevnes det at de bespiser mennesker også når det selv trenger maten. Legg merke til at en "fange" på denne tiden, som regel var ikke-muslim. Å bespise ham/henne i følge Koranen er en god gjerning som Gud belønner for. I dette verset understreker Koranen at de gir mat også når de har behov for den. Mer menneskelig enn dette finner man neppe!!
>Al-Furqan 25:63 [64]

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلامًا

Den Barmhjertiges tjenere er de som vandrer ydmykt på jorden, som når de uvitende tiltaler dem, svarer, ”Fred”
Den islamske karakteren slik Koranen beskriver er entydig. Ordet fred forklarer islams holdning til vold.

Maryam 19:47 [48]

قَالَ أَرَاغِبٌ أَنتَ عَنْ آلِهَتِي يَا إِبْراهِيمُ لَئِن لَّمْ تَنتَهِ لأَرْجُمَنَّكَ وَاهْجُرْنِي مَلِيًّا
قَالَ سَلامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبِّي إِنَّهُ كَانَ بِي حَفِيًّا

Da sa han [Abraham] ”Fred være med deg”, Jeg vil be Herren tilgi deg. Han har vist meg velvilje.
Etter en lang diskusjon mellom Abraham og hans far, hvor faren er truende, sier Abraham dette. I denne diskusjonen forsøkte faren å vende Abraham tilbake fra sin tro og allikevel sier Abraham ”Fred være med deg”.

Al-Qasas 28:55

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

Når de hører tomt prat vender de seg bort fra det, og sier, ”Vi har våre gjerninger og dere har deres gjerninger, Fred være med dere. Vi setter ikke pris på uvitenhet”
hadde mennesker følgt disse koraninstruksjonene, hadde det neppe vært krig på jorden.

Az-Zukhruf 43:89

فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ

Så tilgi dem og si ”Fred”. De vil få å vite.
Profeten oppfordres til å tilgi fiendene sine, og til å si Salam ”Fred” også når de er urimelige mot ham.
An-Nahl 16:125 [126]

ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ

Kall til Herrens veier med visdom og vakker formaning. Diskuter med dem på beste måte.
Koranen viser oss hvordan Guds budskap skal forkynnes. Den skal forkynnes med pene ord og kjærlighet. Sverd og aggresjon har ingen plass i denne prosessen. Her ser man at rykter om at islam ble spredt med sverd og blod bare er grunnløse.

Luqman 31:18

وَلا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلا تَمْشِ فِي الأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ

Sett ikke nesen i være overfor din neste, og gå ikke hovmodig omkring på jorden. Gud liker ikke innbilske skrytepaver.
Den muslimske karakteren slik den kommer frem her er å være ydmyk og vennlig ovenfor de andre.

Al-Jathiyah 45:14 [13]

قُل لِّلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لا يَرْجُون أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِما كَانُوا يَكْسِبُونَ

Si til dem som tror, at de må tilgi dem som ikke ser frem til Guds dager, så Han kan belønne folk for det de har fortjent.
Koranen oppfordrer gang på gang til tilgivelse, fred og ydmykhet. Ordet ”si til dem som tror” er bare tegn på at saken er meget viktig.
Al-Anfal 8:61 [63]

وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

Men ønsker de fred, så skal du gjøre det samme. Forlat deg på Gud. Han hører, -vet.
Koranen gir instrukser til profeten og fastsetter regler for fred og krig. Koranen slår fast her at dersom fienden virkelig ønsker fred så skal profeten også gå for det.

An-Nisaa 4:90 [92]

فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْاْ إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلاً

Holder de seg unna dere og ikke kjemper mot dere, og tilbyr fred så har Gud ikke anvist dere fremgangsmåte overfor dem.
Koranen lar ingen tvil over at det er fred som er målet. Når fienden ikke kriger mot dere og tilbyr i stedet fred, så har Gud ikke gitt muslimene ”lov” til å angripe dem.

At-Tawbah 9:36

وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَآفَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ

Men kjemp alle mot de vantro, så som de alle kjemper mot dere og vit at Gud er med de gudfryktige.
Kampen fortsetter så lenge de kriger mot muslimer. Stopper de krigen, har muslimene ingen grunn for å gå til krig.

Al-Baqarah 2:190

وَقَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبِّ الْمُعْتَدِينَ

Kjemp for Guds sak mot dem som bekjemper dere, men gjør dere ikke skyldige i aggresjon. Gud liker ikke aggressive.
Her er det ingen tvil over hvem krigen i islam kan føres mot. Slutter "fiendene" å krige mot muslimer, må muslimene også slutte å krige. Blir muslimene tvunget til å krige i selvforsvar, er de pålagt å ikke gjøre seg skyldige i "krigsforbrytelser". De må ikke drepe uskyldige, brenne trær drepe dyr eller nedlegge hus o.l.
Younus 10:99

وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ

Om Herren hadde bestemt det slik ville alle som én på jorden vært troende. Ville du tvinge menneskene så de blir troende?
Når Gud selv ikke har tvunget menneskene til å bli troende, har verken profeten eller de troende rett til å tvinge noen til det. Spørsmålet ”Ville du …” betyr at du ikke har rett til …

Al-Ma’idah 5:2

وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

… La ikke motvilje mot et folk som har stengt dere ute av den hellige moské forled dere til aggresjon [urettferdighet]. Hjelp hverandre henimot fromhet og gudsfrykt, ikke mot synd og fiendskap …
Rettferdighet er en kjerneverdi. Muslimer må ikke være urettferdige mot noen. Ikke mot dem som nektet dem å besøke den hellige moskeen heller. Koranen slår også fast at de må samarbeide [med alle andre] for å opprettholde rettferdighet [og alt godt] og bekjempe ondskap.

Al-Hujurat 49:13

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Dere mennesker, Vi har skapt dere som mann og kvinne og gjort dere til folk og stammer, at dere kjenner hverandre. Den mest ansette av dere i Guds øyne er den mest gudfryktige. Gud vet, - er vel underrettet
Koranen snakker her til alle mennesker. De må kjenne og støtte hverandre. Verken hudfarge eller etnisk tilhørighet har noe å si. Det er kun egne gjerninger som telles.
Al-Baqarah 2:256

لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ
فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ
لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Der er ingen tvang i religionen. Rett vei er tydelig skilt fra villfarelse. Den som avviser avguder og tror på Gud, han har grepet det påliteligste håndtak, som aldri svikter. Gud hører og vet.
Når det IKKE er tvang i religion, har sverd ingen funksjon i spredning av troen, annet enn å beskytte den mot angrep. Det er altså selvforsvar som er tillatt.

Al-Mumtahina 60:8

لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ
أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Gud forbyr dere ikke å vise respekt [godhet] og rimelighet mot dem som ikke bekjemper dere for religionens sak, og som ikke drev dere bort fra deres hjem. Gud liker dem som viser rimelighet.
Legg merke her til at ordet "Gud forbyr dere ikke" er en måte å si "respekter dem som .. og vis godhet til ..". Det er i hvert fall slik det er på arabisk, Koranens språk. Legg merke også til at verset slutter med å understreke at Gud liker dem som viser rimelighet. Det er med andre ord IKKE riktig at verset betyr "respekter hvis dere vil. Å vise respekt er ikke forbudt!" slik noen hevder.
 
Skriv ut siden


Islam i norge
Moské [89]
Halal kjøtt [3]
Organisasjon [5]
Restaurant [5]
Begravelsesbyrå [1]
Forlag [1]
Nettbutikk [1]
Annet [3]
Annonse
Islam-torget
Nyhetsmail
Hvis du vil motta nyhetsmail fra Islam.no, registrer deg her.

Navn:
 
Epost:
 
Annonse
Annonse

Annonse

Siden 17.09.2003 er du gjest nummer:
free page hit counter

Annonse
Islam-torget
Annonse
Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Design by:
Inspiral design