| SiteMap 
Bønnetider for Oslo: Fajr: 05:51 - Soloppgang: 08:08 - Dhuhr: 13:12 - Asr: 15:33 - Solnedgang: 17:54 - Isha: 20:11 - Andre byer?
Dagen i dag
Fredag 20.10.2017
30. muharram 1439 h.
Profetens fødselsdag kommer på fredag 01.12.2017 (om 42 dager)
Flere begivenheter?

Korandatabasen

Koranvers
K. 2:29:  Han har skapt for dere alt som på jorden er. Så begav Han seg til himmelen, og formet de syv himler. Han vet alle ting!
Andre vers?

En hadith:

 
 Anas (raa) sa at profeten (fvmh) sa: ingen av dere er helt troende før dere ønsker for deres bror det dere ønsker for dere selv.

[Al-Bukhari og Muslim] Les flere hadith.

 

Annonse

Beregninger eller observasjon

27. desember 2010 - 23:02 - Basim Ghozlan

Hvert år når ramadan nærmer seg begynner en og samme diskusjonen igjen, kan vi satse på beregninger eller må vi vente på en reall observasjon? Enda sterkere blir debatten når id nærmer seg. Dette er et bidrag i denne debatten, med håp om at muslimer flest snart blir enige om en felles metode som gir oss både forutsigbarhet og enhet.

 

La oss først se på hva som er obligatorisk for oss muslimer når det gjelder faste. Koranen slår fast at det som er obligatorisk er å faste i måneden ramadan.
Når måneden starter er fasten obligatorisk for alle som vet at måneden er i gang (se bort fra unntakene). Koranen sier i 2:185:

I måneden Ramadan, hvori Koranen ble åpenbart som ledelse for menneskene, som ledelsens klare ord, og som kriterium for vrangt og rett – de av dere som er til stede i den måneden, skal faste i den.

  شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فليصمه

 
Hva er månenden ramadan?
Ramadan er den niende måneden i månedkalenderen. Månedstart og månedslutt er et natur fenomen som hører hjemmet i skapeverket. Dette vil si at ramadan kommer og går uansett om det finnes mennesker på jorden eller ikke og uansett om vi ser nymånen eller ikke. Koarnen sier: i 9:36

Gud har satt månedenes antall til tolv i Guds bok den dag Han skapte himlene og jorden: Fire av dem er fredlyste, dette er rett religion, gjør ingen urett mot hverandre i dem. 

    إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ

Legg merke til ”den dag Han skapte himlene og jorden”
 
Ut ifra entydige koranenvers har vi nå sett at når måneden ramadan begynner må vi begynne å faste, men hvordan vet vi at ramadan har begynt? Hvilken metode skal vi bruke?
Profeten (fvmh) har sagt, referert av ibn Umar:
 
Start fasten når dere observerer nymånen (Ramadan), og bryt den når dere observerer nymånen (Shawwal), og fullfør 30 dager hvis det er overskyet (Sahih Muslim og Boukhari).
 
Er observasjonen (Ro’yah) et middel eller et mål?
Ut ifra innledningen i denne artikkelen er det klart at observasjonen kun er et middel for å ”vite”.
Vi vet altså at fasten er obligatorisk i måneden ramadan og vi vet at ramadan begynner og slutter uavhengig av om det finnes mennesker på jordan eller ikke. Men siden vi trenger å vite når ramadan begynner, har profeten (saaw) lært oss denne metoden.

Det finnes faktisk flere indikasjoner på at observasjonen er et middel. Her er flere  hadith i emnet:
1. 
Vi er en analfabet nasjon som verken skriver eller beregner. Måneden er enten sånn eller sånn, (dvs 29 eller 30 dager) Start fasten når dere observerer nymånen (Ramadan), og bryt den når dere observerer nymånen (Shawwal), og fullfør 30 dager hvis det er overskyet.  (Boukhari, Muslim, ahmad Abu Daoud og annasa’i)
نحن أمة امية لا نكتب ولا نحسب ، الشهر هكذا وهكذا ... صوموا لرؤيته وأفظروا لرؤيته فإن غم عليكم فاتموا عدة شعبان ثلاثين يوما .
Profeten (saaw) har begrunnet behovet for observasjon med at muslimer manglet kunnskap og erfaringer om beregninger. Noe som tyder på at når muslimer eier denne kunnskapen vil behovet for observasjonen slutte.
 
2.  Ikke fast før dere ser månen … og hvis den er overskyet så vurder for den. (Boukhari og Muslim) Flere lærde tolket det med beregninger.
لا تصـوموا حتى تروا الهـلال، ولا تفطروا حتى تروه، فإن غم عليكم فاقدروا له”  بخاري وملسم (وقال مطرِّف بن عبد الله ـ من كبار التابعين ـ وأبو العباس بن سريج ـ من كبار الشافعيةـ وابن قتيبة وآخرون: معناه: قدروه بحسب المنازل)
 
3.  Hvorfor stilles det krav til vitnene og til selve observasjonen? (tidspunktet, stedet, måten osv. osv.)
 
En situasjon:
Et år var det overskyet og vi fullførte sha’ban 30 dager. Etter 28 fastedager var nymånen observerbar. Dvs. neste dag er id og da hadde vi bare fastet 28 dager. Hva måtte vi gjøre? Jo, vi måtte faste en dag etter id som qathaa (å ta opp en dag). Hvorfor? Det må være fordi vi oppdaget at vi hadde mistet en dag fra ramadan. Dagen er ikke annet enn den dagen vi trodde var nr. 30 i shawwal. Eller i virkeligheten dag nr. 1 i ramadan.
 
Kan det være slik at islam ber oss fullføre shawwal 30 og så sier til oss å ta dagen igjen etter id? Eller med andre ord, kan islam be oss gjøre feil med vilje for så å rette på denne feilen? Selvsagt ikke.
 
Beregninger er mulig, hvis vi blir flinke nok, og det er vi blitt.
 
Koranen slår fast at beregninger er mulig: K. 36:39

Og månen, for den har Vi bestemt etapper, til den kommer igjen som en krokete palmegren. 

  وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ .

 
Og Koranen sier også at månens bevegelser er nøye bestemt.
 

Han er det som har latt solen skinne og månen lyse, og bestemt dens posisjoner for at dere skulle kjenne årenes antall og tidsregningen. Gud har skapt dette med alvor og hensikt for å klargjøre tegnene for folk som har kunnskap.  

هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاء وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللّهُ ذَلِكَ إِلاَّ بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ .

De som benekter bergninger har forklart det slik: (fra Mustafa Azzarga, s. 157)
Ibn Hajar og Ibn bazeerah: Islam har frarådet oss å rote i stjernevitenskapen fordi den er bare synsing og ikke noe som kan garanteres eller kvalitetsikres.

Azzargani: Om imam Nawawi: At vi ikke satser på beregninger har noe med at dette bare er synsing”. Det samme har Ibn Taymieh og Ibn Battal sagt. Vi kan også lett se at Ibn Taymiyah blander sammen astronmi med astrologi.
Fiqh-relaterte saker: (kan diskuteres):
1.  Når begynner en nymåne i følge islam? Ved konjunksjon? Eller når det har gått så mange timer etter konjunksjon at nymånen kan observeres, dersom himmelen er klar?
 
2.  Når nymåne kan observeres et sted, skal hele verden starte en ny måned, eller bare det stedet og de som ligger vestover for dem?

Et spørsmål:
Når bergninger sier at nymånen kan observeres et sted et tidspunkt. Da kan vi helt sikkert få noen til å se den, med eller uten hjelpemidler. Hvorfor vente da til denne observasjonen faktisk har skjedd for å annonsere?
 
En misforståelse
Noen sier at selv de som bruker begeninger er uenige, så denne vitenskapen er ikke pålitelig.
Faktisk er alle astronomer i hele verden enige om hvor månen er og hvordan det står til med den i forhold til solen. Det de er uenige om er f.eks. om en ny måned følger itti7ad eller ikhtilaf al matale3 (dvs, at hele verden følger samme observasjon, eller hvert land kan ha sin egen).
 
Konklusjon:
Det kan være forståelig at våre gamle lærde hadde forskjellige meninger om påliteligheten av beregninger og om vi kunne stole og satse på vitenskapen eller ikke, men det er, slik jeg ser det, ingen unnskyldning for dagens muslimer å fortsatt tvile på disse beregninene og fastholde på metoder som er utgått på dato.
 
 
 
Nå ser vi nymåne og vi kan trygt starte ramadan :-)
 
 
 
 
 
 
 
Samme astronomisk stilling, selv om vi ikke kan se nymåne, har ramadan da begynt eller ikke?
 
 
 
 
Dette bildet ble tegnet av H. B.
 
Skriv ut siden


Islam i norge
Moské [89]
Halal kjøtt [3]
Organisasjon [5]
Restaurant [5]
Begravelsesbyrå [1]
Forlag [1]
Nettbutikk [1]
Annet [3]
Annonse
Islam-torget
Nyhetsmail
Hvis du vil motta nyhetsmail fra Islam.no, registrer deg her.

Navn:
 
Epost:
 
Annonse
Annonse

Annonse

Siden 17.09.2003 er du gjest nummer:
free page hit counter

Annonse
Islam-torget
Annonse
Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Design by:
Inspiral design