toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic ClosedEventyr

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Topic: Eventyr
    Posted: 25 Oktober 2005 at 01:31

Hei

Får muslimske barn også høre eventyrene vi kjenner som Askepott, Snehvit, Rødhette og ulven.... osv?

Eller er det egne eventyr, som kanskje ligner (moralmessig osv)?

I tilfelle det er helt forskjellige eventyr, hva handler dem om og hva bygger de på`?

Takk

/e

Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 09:48

Jeg tror at eventyr barn hører på har mer med språk og lite med religion. Norsktalende muslimer hører sikkert på Ole Brumm, mens kristne (og muslimer) som taler arabisk hører på Tusen og en natt.

Jeg hadde ønsket at det fantes flere eventry på norsk som fremmer de viktige moralene som styrker barnas gode egenskaper.

Jeg, for min del, ser ikke noe problem med hvilket som helst norsk eventyr så lenge man kan "konvertere" dem til det man selv tror på. Det meste er tross alt OK slik de er.

Back to Top
Nickolas View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 10:17
Det viktigste er vel at barn ikke blir villedet ut over rimelighetens grenser. At man f.eks får vite at julenissen ikke finnes før man gifter seg.
De fleste eventyr har stemninger og underliggende verdisyn som man antakelig er enig om på tvers av kulturgrenser. Men det kan være greit å sjekke eventyret først så man ikke ender opp med "og så spiste de svinesteik alle sine dager", og ender opp med en prinsippdiskusjon for og mot gris.
Jeg tror den sunne fornuft hos foreldrene i stor grad holder som målestokk. Barnet skal ikke isoleres fra annen kultur, og det å få kulturen inn som eventyr er jo stort sett ufarlig og hyggelig.
Jeg husker ennå mange historier fra boka "sagn og saga verden rundt" om figurer og historier fra ulike kulturer. Det har jeg iallefall hatt stor glede av i etterkant.

Edited by Nickolas
Back to Top
Nabila View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Hand me a bat!

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 11:21
Jeg kan jo igjen ikke svare for alle muslimer... Jeg leser for mine barn hver kveld, alt fra Koranen, enkelte Hadeeth, historier om profeter eller andre kjente muslimer, til Ole Brumm, Den lille Muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans og Gullhår...
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 11:44

Så flott at du leser for dine barn Nabila. Dette åpner deres vidsyn og forbereder dem på skole og ikke minst det å bli glad i å lese! :-)

Basim: Jeg henger meg litt opp i din setning: "Jeg hadde ønsket at det fantes flere eventry på norsk som fremmer de viktige moralene som styrker barnas gode egenskaper." Jeg tror ikke helt jeg forsto den så det hadde vært fint om du forklarte nærmere.
Du nevner også språk her. Mener du at man leser de eventyrene man får til på grunn av språk, eller mener du at eksempelsvis norske eventyr ikke finnes i andre land?

Nicklas: Jeg har også hatt den boken og flere slike eventyrbøker med historier fra hele verden. Jeg savner de bøkene veldig! Og forøvrig er jeg enig med deg med å sjekke eventyrene før man leser dem.

/e

Back to Top
Nabila View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Hand me a bat!

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 12:17
Den lille muldvarpen rocker jo! Den er jo dødskul.

Desverre har de to store ungene mine kommet litt over den der fasinasjonen for bæsj hehe, men Khadija kommer vel snart i den alderen der
Back to Top
lita View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 16:01
Originally posted by Nickolas

Det viktigste er vel at barn ikke blir villedet ut over rimelighetens grenser. At man f.eks får vite at julenissen ikke finnes før man gifter seg.

Hva??!? Julenissen... ikke..... finnes?!???
Back to Top
Nickolas View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 16:54
Jeg forstår din sorg lita, men de sier så forskerene

Men gode historier kan man jo glede seg over. Det er bedre det enn å stadig bli skuffet over at pappa aldri får sjansen til å treffe julenissen...
I tillegg kan det være greit for den som skal bli forelder å innse at et visst ansvar for gavebeholdningen hviler på egne skuldre...
Back to Top
lita View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 19:01
Hehe, snufs!
Jaja, får vel finne meg i det da. Sukk!
Har forresten ikke råd til barn på en stund, likevel - selv ikke om nissen hadde vært der for å sørge for pakker... nja, med mindre jeg finner meg en rik muslim, naturligvis, som føler seg forpliktet til å forsørge meg. Kanskje jeg skulle få min muslimske far til å arrangere noe? (Forresten, det går ikke, er jo verken muslim, kristen eller jøde. Jaja, får nok forsørge meg sjæl, da. Akk!)

Vel, siden jeg (såvidt) overlevde Humlesnurrs bortgang i siste Harry Potterbok, klarer jeg vel å overleve uten St. Claus (alias julenissen), også.   
Det var visst noen kristne som syntes Harry Potter var fryktelig skumle greier, forresten. Hva er det muslimske synet på disse eventyrbøkene? (Bare litt nysgjerrig.)

Nei, nå mååå jeg dra hjem og spise i steden for å sitte her og plage islam.no's lesere med mere vas...

L.
Back to Top
Axel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 20:37
Asbjørnsen og Moes norske eventyr og Brødrene Grims europeiske eventyr var smekkfulle av grusomheter. Jeg skjønner ikke at ungene fikk sove i gamle dager hvis disse eventyrene ble lest om kvelden. 1000 og en natt inneholder mange spennende fortellinger også for barn, i tillegg til dem med seksuelt anstrøk.
Back to Top
Linda View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Reformatrix

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 20:47
< => Jeg elsket 1001 natt når jeg var liten, jeg leste dem i smug, fordi jeg trodde de var beregnet på voksne hehe...
Back to Top
Amina H. View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 21:08
Basim, du skriver du hadde ønsket det fantes flere
eventyr på norsk som fremhevet god moral, men er
det ikke det med nettopp moral som er noe av det
typiske for eventyrene da?! I f.eks eventyr om
Askeladden blir han rikelig belønnet for helt uselvisk
å ha hjulpet andre, og det er de gode det går bra
med.
Back to Top
matriarken View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 21:16
Itte no knussel - Novelle om Marte Svennerud

Back to Top
Chahida Elisabe View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 21:23
Originally posted by else

Hei

Får muslimske barn også høre eventyrene vi kjenner som Askepott, Snehvit, Rødhette og ulven.... osv?

Eller er det egne eventyr, som kanskje ligner (moralmessig osv)?

I tilfelle det er helt forskjellige eventyr, hva handler dem om og hva bygger de på`?

Takk

/e

< =>

Jeg har lest dem alle for mine barn.  og Roald Dahl, Jostein Gaarder, Astrid Lindgren og hele pakken. 

Brødrene Grimm var en historie for seg selv.  Jeg leste med største innlevelse om de stakkars fattige guttene som gjemte seg i kjempens hus, livredde for å bli spist opp av han.  Men når kjempen kom hjem, buldret han høyt:  "Her lukter det kristenmannsblod!"  Hvordan eventyret endte, husker jeg ikke.  men det er ikke poenget mitt heller. 

Det var nemmlig juletider, og dette var altså i min strenge salafi-ungdom.  Fjortenåringen var da fire år og gikk i muslimsk barnehage.  Vi feiret IKKE jul, men han syntes jo at juletrær og juepynt i gatene var veldig fint da....  selv om det ikke var lett å innrømme det helt. 

Så en dag vi var på vei ned en eller annen julegate, så sier fireåringen, med brysk stemme:  "Her lukter det kristenmannsblod!"

Det hele var egentlig en vekker for meg, som skjønte at det var veldig viktig at min sønn følte seg som en del av majoritetssamfunnet og at de kristne menneskene ikke er så ulike oss i grunnen.  De tror på Gud og de tror på forskjellen mellom rett og galt.  Jeg tror jeg har rettet på det skjeve inntrykket nå. 

Tenk - min sønn kunne fått alvorlige identitetsforstyrrelser av dette her.  Troll eller kristen... Det er jammen ikke lett!!

Antall irettesettelser fra Tante Sophie: 4

"Konvensjonalisme er ikke moral.
Selvgodhet er ikke religion.
Hvis man angriper det første, rammer man ikke det andre"
(C. Brontë, 1847)
Back to Top
muhammad khalid View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 22:52
Jeg tror det finnes mye barnelitteratur som kan leses av alle
uansett religion. Asbjørnsen og Moe, Brødrene Grimm, H.C.
Andersen, Tusen og en natt, og mye mer. I tillegg finnes det
mye fra Koranen og Ahadith som barna forstår.
Det er bare å lese
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2005 at 23:36

Du har et viktig poeng der MK....

Å lese for barna våre er en av de største gavene vi kan gi dem.

Jeg har selv en sønn med enkelte lærevansker. PUB hadde problemer med å forstå hvordan det gikk ann at han leser som en voksen, men pausering og innlevelse og han er faktisk i stand til å gjenfortelle det han har lest. Årsaken til dette skriver de rett og slett til at han har blitt lest for hver eneste kveld fra han var født (ja, før han forsto hva vi gjorde) til han var 9 og han leste selv på sengen.

Han kommer seg godt igjennom skoledagen i dag, med denne bagasjen med seg i sekken sin. Med skrekk og gru tenker jeg på hva som kunne ha vært om jeg ikke hadde lest for han.

Og ja, vi leste alt fra Astrid Lindgren, via Donald Duck, Bibelen og Koranen :-)

/e

Back to Top
Anne84 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2005 at 04:48
Jeg leste 1001 natt da jeg gikk på ungdomsskolen.
Kunne ikke legge det fra meg, drømte meg bort i fortellingene
Tror jeg skal finne dem fram igjen nå..
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2005 at 11:10

Originally posted by else

Basim: Jeg henger meg litt opp i din setning: "Jeg hadde ønsket at det fantes flere eventry på norsk som fremmer de viktige moralene som styrker barnas gode egenskaper." Jeg tror ikke helt jeg forsto den så det hadde vært fint om du forklarte nærmere.
Du nevner også språk her. Mener du at man leser de eventyrene man får til på grunn av språk, eller mener du at eksempelsvis norske eventyr ikke finnes i andre land?

Det finnes flere eventyr som ikke fremmer noen moral. Det eneste de brukes til er å få barna til å sove eller til å bli stille! Dette ser man også i barnefilmer. Jeg vet ikke hvor mye god moral f.eks. Ringnes Herre fremmer (hvor mye blod og vold må man tåle?). Selv sagt vil man finne noen, om man leter godt nok, men jeg synes at det må tenkes mer på hva som bør fremmes i eventyr.

Når det gjelder språk: jeg mente at man leser de eventyrene man finner tilgjengelige på det språket man behersker, uten å tenke så mye på religion.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2005 at 15:42

Jeg er uenig med deg Basim.

Eventyr er skrevet med mål å fremme moral og ha en underliggende "læring" for barn. Ringenes Herre er ikke et eventyr, det er en verden skapt av Tolkien som er ment på voksne. Meg eget språk og i det hele tatt.... (ikke si det til noen, men jeg kan ikke fordra verken bøkene eller filmene)

Men de gode gamle eventyrene er jo faktisk, i opprinnelsen, skapt for å lære våre barn om etikk og moral. Være snill, arbeidssom og ærlig så vil det gå deg bra (Askeladden) . Er du respektløs og slem mot dine medmennsker og familie så går det deg ille(også Askeladdens brødre, Askepotts stemor og stesøstre, Snevits stemor, den vonde fe osv....) . Det er ikke forskjell på oss innvendig (skjønnheten og udyret). Snakk ikke med fremmede selv om de virker hyggelige og du har et godt hjerte (Rødhette og ulven).

Og så har du mannen som ikke kunne stelle hjemme.... nyttig lærdom for unge gutter ;-) For ikke å snakke om EKKO EKKO, eventyret som omhandler moralen rundt "sår du korn får du korn, sår di tistler får du tistler). Ja også Tommelise da, som handler om det å bli elsket på tross av og på grunn av det at du er annerledes. Hva med keiserens nye klær, som viser oss hvor dumme vi kan bli om vi blir forfengelige. Og Robin Hood som tar fra de rike og gir til de fattige.

Det er MYE god lærdom i eventyr :-) Jeg kan faktisk ikke komme på et eneste ett som er lagd kun for historiens del.....

/e

Back to Top
Axel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2005 at 16:53
Tja, det er mange slags eventyr. En prost langt ute i familien er kjent for å ha skrevet ned norske folkesagn, slik de var og ikke som de forskjønnede utgavene til Asbjørnsen og Moe. Jeg har lest noen av dem og en del mangler moral eller er direkte nedsettende. På daværende gymnasiet så skulle vi "analysere" dikt, og jeg blr spurt om hvorfor en eller annen forfatter hadde skrevet et dikt. Læreren var høytidelig i røsten og ventet nok et åndfullt svar, men fikk et økonomisk svar. Jeg sa at forfatteren hadde nok skrevet det for han var blakk, og trengte penger. Slikt (sannheten?) ble det dårlig karakter av.

Edited by Axel
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2005 at 16:55

Jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom eventyrene og dikt jeg da....

Men historien din var søt :-)

/e

Back to Top
bittenaisha View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2005 at 19:10
Asbjørnsen og Moe har også skrevet mange bøker med "eventyr for voksne", med en ordbruk jeg fortsatt rødmer av, de var ikke grenser for vulgærutrykkene, men det velger mange å glemme. Også at Anne Frank skrev en bok om  erotiske eventyr... hvis den ikke er rappet, har jeg den fortsatt...
Khalil Gibran: Life without liberty is like a body without spirit.
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2005 at 19:30

< => Axel, så typisk ingeniørrsk ås i slikt til læreren da;-)

BittenAicha:  Skrev Anne Frank erotiske eventyur?  jenbta var jo bare 16 år når hun døde, jo... 

Basim:  jeg ser mye visdom i Ringenes herre.  Livet er fullt av onde og gode krefter som kjemper mot hverandre.  Ringenes herre handler om å ikke gi opp, selv hvor liten man er, selv hvor fåtallige man er, selv hvor lang veien er, hvor sliten man er og selv om man treffer troll og onde vesener.  Det handler om å håpe i en verden hvor depresjon og tristhet regjerer, og hvor grådighet og makt er blitt de gjeldende verdiene - som selv den renhjertete Frodo ble fristet av da han ikke ville fra seg ringen på slutten.... 

Ringenes herre er nesten en religiøs film, med et dypt budskap da den ble skrevet under nazismens oppblomstring. 

(C. Brontë, 1847)
Back to Top
Hadia View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2005 at 19:52

Joda, eventyr har såvisst moral. Men de mister veldig mye av budskapet og dybden jo mer kommersialiserte de blir. Og dessverre blir de mer og mer kommersialiserte. Hvor mange barn i dag leser brødrene Grimm og hvor mange ser Disneyfilm?

Fra "original" Skjønnheten og Udyret f.eks. (den finnes i mange varianter i mange land) til Disney versjonen til 29-kroners videoen made in Japan er det milevis forskjell på psykologi og plott og i det hele tatt...

Eventyr er flott for barn (og voksne), og her i huset leser vi masse. Det er bare en detalj (?) jeg ikke er særlig begeistret for, og det er at ungene i mange tilfeller læres opp til å være redd for magi (skumle hekser, ånder spøkelser etc.) - mens det faktisk er viktig for muslimer å vite at det er noe vi ikke skal være redd for, men vite at Allah (swt) beskytter oss når vi ber om beskyttelse og stoler på Ham.

Jeg ser allikevel ikke det som noen grunn til å ikke lese eventyr for barna mine, men tror det er verdt å følge opp med litt forklaring.

Back to Top
Nabila View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Hand me a bat!

Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2005 at 20:02
Salaam aleikum

En dag hadde Malika lånt en bok på skolebiblioteket, som het "Den lille kongen" eller noe slikt. Den handlet om en gutt som skulle ut og reise for å treffe en konge.

Etterhvert som jeg kom ut i boka, skjønte jeg jo at hmmm, denne boken handlet om Jesus... Så jeg forandret bittelitt slik at hun ikke skjønte det var Jesus, og leste videre.

Grunnen til min "sensur" var ikke fordi jeg har noe imot Jesus, altså, kun måten historien presenterte Jesus på!

Læreren så hun lånte den, men hun ville ikke nekte barnet å låne boka, så hun sendte henne hjem med melding i meldeboka om at jeg måtte sjekke boka først, om den var ok. Men den meldingen visste ikke jeg om før dagen etterpå hehe...
Back to Top
bittenaisha View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2005 at 21:46
Chahida, sexuelle følelser har ingen aldersgrense, men ikke alle kan sette ord på det i ung alder......boken var veldig vakker og ren.
Khalil Gibran: Life without liberty is like a body without spirit.
Back to Top
Axel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2005 at 01:41
Også poeter skal leve! Det er ikke det yrket jeg ville valgt av økonomiske grunner. Mitt svar var ikke ingeniørsk, det var verdig en kandidat fra Bedriftsøkonomisk Institutt! Eller en finansminister a la Kristin Halvorsen?

Edited by Axel
Back to Top
Axel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2005 at 00:33
Hvem av dere utgir "Mine eventyr"?
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2005 at 09:43

Originally posted by Axel

Hvem av dere utgir "Mine eventyr"?
< =>

Dine eventyr?  Gjerne!  Jeg kan ta med videokamera så kan du begynne å fortelle!  Så taster jeg det ned for deg. 

Jeg har forresten forsøkt å få min mor til å fortelle inn fra barndom osv... på minidisc.  Det var velødig spennende, til jeg oppdaget at MD begynte å skrive over alle tidligere opptak for hver gang jeg slo den av. 

Men nå har jeg som sagt fått meg digitalt videokamera!  Så neste gang jeg møter min mor, skal jeg lage en DVD!

(C. Brontë, 1847)
Back to Top
lita View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 01 November 2005 at 18:10

Kom akkurat over dette. Kanskje noe for eventyrglade med små barn? I alle fall ikke dyrt. (Jeg har hørt dette eventyret og det er veldig morsomt, særlig for de minste )

Velkomme på fortellerstund og hør:

PROMPEFISEN OG PRINSESSE SNERPESNURP

Med fortelleren Ylva Sjaastad
fra
FabelAkt

Hvor stor er sjansen for å vinne den pripne prinsesse Snerpesnurp når man kalles Prompefisen av brødrene sine?

Det får du høre om:

Søndag 6 november kl.14

På MS Innvik i Oslo i Bjørvika

( http://www.msinnvik.no/)

Pris kr. 30,-

Forestillingen passer for familier med barn fra 3 år.

FabelAkt

er en gruppe fortellere som holder til i Biermannsgården på Sagene i Oslo. Vi produserer forestillinger og holder fortellerstunder for barnehage, skole og voksne.

www.fabelakt.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,125 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: